بلاقا گؤره




بؤلوم لر
     
سایغاج
rss feed
شهرام اشرف نيا
شخصي وبلاگ
آنا یارپاق       ایلگی      
پنجشنبه 23 آبان 1392 :: نويسنده : شهرام اشرف نيا
+0 به يه ن


آيا تا به حال سعي كرده ايد مقايسه اي بين چشم اندازهاي علمي جهان سومي ها با جهان اولي ها داشته باشيد؟ نگاه ها ، اهداف ، شايد بهتر است زياد خود را خسته نكنيد ، جهان سومي ها فقط مصرف كننده توليدات جهان اولي ها هستند ، اما چرا؟!
عملا ديد كشورهاي پيشرفته انتهايي ندارد  و در مقابل ديد كشورهاي در حال توسعه حتي در مرحله شروع هم نيست! يا به عبارت بهتر جهان سومي ها  تنها مصرف كنندگان توليدات آن ها بوده و برنامه ريزي و چشم انداز ها در جهت آموختن چگونگي استفاده از تكنولوژي هاي آن هاست.
معمولا كساني كه در كشور هاي جهان سوم به عنوان نخبه شناخته مي شوند كساني هستند كه طرز استفاده از فناوري هاي كشورهاي پيشرفته و جهان غرب را بلدند نه كساني كه آفريننده فناوري باشند.
با مطالعه مطلب خواهيد ديد كه غرب چگونه چرخه اي منظم و كارآمد را به وجود آورده تا با چشمي باز قدم برداشته و خطاها را كاهش دهد و از اتلاف منابع موجود جلوگيري كند و با كمترين ترس از آينده به توليد فناوري هاي نو بپردازد.


ايده ها متولد مي شوند
آن ها ابتدا كودكانشان را در قالب بازي با مفاهيم اوليه و پايه اي تكنولژي آشنا مي كنند. مفاهيمي كه بسياري از مهندسان ما هنوز درك درستي از آن ها ندارند! در اين مرحله است كه ابزار ساده و ابتدايي توسط كودكان ساخته شده  و آن ها را با كار گروهي آشنا مي كند خروج اين كار گروهي ابزاري ساده ولي انگيزه بخش است. با رشد اين طيف سني و ورود به دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي بزرگتر ، منابع و امكانات كافي در اختيار آن ها قرار مي گيرد ، اين مرحله بيشتر با علوم پايه همچون رياضي ، فزيك ، شيمي و … سرو كار داشته و بيشتر كشف علمي به شمار مي رود تا اختراع ، خروجي آن نيز معمولا به صورت خام و اوليه بوده و كاربرد آن تقريبا نا ملموس است براي توضيح بهتر اين مرحله ميتوان به كشف پرتو هاي كاتدي اشاره كرد كه در ابتدا به فكر كمتر كسي مي رسيد كه بتوان با اين كشف ، تلوزيون را اختراع كرد.
همچنين مراكز ايده پردازي كه ايده هاي نو در اين مراكز مطرح شده و به صورت طرح هاي مفهومي و يا آزمايشگاهي در مي آيند ، در اين مرحله ايده ها متولد مي شوند.
در بالا به توليد ابزار ساده توسط كودكان اشاره كرديم ، جالب است بدانيد اكثر از فارغ التحصيلان دانشگاهي ما حتي قادر به توليد همين ابزار ساده و يا استفاده از ابزار اوليه براي استفاده از فناوري هم نيستند.


ايده ها قابل لمس مي شوند
با ساخت فيلم هاي علمي و تخيلي آن ايده ها در فيلم ها به كار برده شده  و در حين فيلم  پرورده ، به جزئيات آن ها توجه شده، مشكلات و كاستي ها مشخص و ميزان استقبال از ايده نيز مورد برسي قرار مي گيرد براي مثال عينك هاي واقعيت افزوده كه بار ها در فيلم هاي مختلف همچون <پليس آهني> به كار گرفته شده و بينده را با كاربرد هاي آن آشنا كرده و يا مثال عالي و البته هنري و فلسفي اين نوع فيلم ها را مي توان از بين فليم هاي نابغه سينماي آمريكا ، استيون اسپيلبرگ انتخاب كرد ، فيلمي زيبا به نام <هوش مصنعي> كه به تعريف انسان و آينده او در توليد همنوع خود مي پردازد اين فيلم كه نمونه بسيار عالي از اين دست فيلم هاست علاوه بر موضوع اصلي و نمايش نكات مثبت و منفي دستيابي به تكنولوژي توليد همنوع و نگاه فلسفي به انسان ، تكنولوژي هاي فرعي را نيز به نمايش مي گذارد.
با اين حال تكنولوژي هاي نو در اين جوامع غريب نبوده و قبل از تولدشان فرهنگ استفاده از آن ها به وجود آمده و كاملا آماده ظهور مي باشند.


ايده ها كاربردي مي شوند
با پياده سازي برخي ايده ها به صورت بازي رايانه اي و يا اسباب بازي علاوه بر برداشتن اولين قدم براي كاربردي كردن آن ها منابع مالي بسياري نيز به دست مي آورند براي مثال استفاده مايكروسافت از عينك هاي ارزش افزوده براي كنسول XBOX 720اين عينك ها آينده ارتباطات را رقم خواهند زد ولي قبل از ورود رسمي به بازار در كنسول هاي بازي به كار برده ميشوند تا كاربران نهايي چگونگي استفاده از آن را به صورت عملي آموخته و آماده استفاده از آن شوند.
همچنين بازي هاي رايانه اي به مثابه زمين تمريني با شرايطي نزديك به شرايط زندگي واقعي براي توصعه دهندگان و كاربران تكنولوژيست تا در دنياي واقعي با واقع بيني بيشتري وارد شده و با شناخت نكات ضعف و قوت ، كمتر دچار مشكل شوند.


توليد محصول نهايي
با حذف نقاط اضافي و اضافه كردن بخش هاي جديد و پوشش ضعف هاي ايده ها در مراحل قبل ، به مرحله توليد انبوه و زمان استفاده از ايده براي آسانتر كردن زندگي و پوشش نياز هاي بشريت مي رسيم در اين مرحله شركت هاي بزرگ فن آوري وارد كار شده و از ايده ها در جهت خلق فناوري هاي نوين براي پاسخگويي به نياز هاي بشري گام برمي دارند و محصول نهايي را وارد بازار كرده ، علاوه بر سود كلان در جهت خدمت به خلق حركت مي كنند.
البته نمي توان اين را يك چرخه سيستماتيك به شمار آورد ولي در دنياي واقعي وجود داشته و باعث كاهش اتلاف منابع و زمان  شده و مي تواند با جزئياتي بيشتر به عنوان الگويي مناسب مورد توجه برنامه ريزان كلان كشور قرار گيرد.

گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم :
یارپاق لار :
 
   
 
Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : MyTheme.ir